Warning: sprintf(): Too few arguments in /home2/crazypc/public_html/frontpage/wp-content/themes/covernews-pro/lib/breadcrumb-trail/inc/breadcrumbs.php on line 254

AMD A8-3850 APU – ne putem juca pe el?

Dacă stăm puțin să analizăm evoluția hardware-ului în timp, cu precădere cea a procesoarelor, ea poate fi rezumată prin cuvântul „integrare”. Cândva procesoarele nici nu știau să opereze cu numere cu virgulă mobilă așa că aveau nevoie de coprocesoare x87, acum nici nu se pune problema să lipsească asemenea instrucțiuni.

Cândva procesoarele comunicau cu northbridge-ul care juca rolul de controller al memoriei, acum vedem controller-e quad-channel integrate în procesor (vorbesc bineînțeles despre Sandy Bridge-E). La fel stau lucrurile și în cazul acceleratorului grafic. Clarkdale a pus în același pachet atât procesorul per-se cât și GPU-ul, atât că ele nu reprezentau o singură pastilă de siliciu.

Următorul pas era clar, și a fost făcut odată cu introducerea a ceea ce AMD numește APU (Accelerated Processing Unit), cu prima încarnare sub forma procesoarelor Llano.

 

Testul de azi

Scopul acestui test este simplu: La ce nivel grafic te poți juca pe un APU? De asemenea, concluziile acestui articol se doresc a fi o continuare firească a articolului colegului meu Sven, AMD Llano APU – prezentare & scurt review Vision A8-3850.

Astfel, vom verifica ce ne poate oferi un APU în termeni de gaming, atât în regim stock cât și supratactat. Un alt punct important pe care îl vom atinge este impactul frecvenței memoriei asupra performanței în jocuri. Hardware-ul folosit pentru testul de azi îl puteți vedea apăsând pe '+':

[toggle_box title=”Platforma de teste & diverse setari folosite” width=”full”]Procesor/APU: AMD Vision A8-3850
Placă de bază: Asus F1A75-V Pro
RAM: Patriot Viper II Sector 5
GPU/APU: AMD Radeon HD 6550D (integrată)
Cooler: Scythe Samurai ZZ
SSD: Corsair Force Series 60GB CSSD-F60GB2-BRKT-A
Sursă de alimentare: Corsair CMPSU-750HX

Sistem de operare: Windows 7 Ultimate x64 SP1

Memoria a fost setată la diverși parametri, pentru a testa impactul acestora asupra performanței. Frecvențele testate au fost 1333MHz 9-11-9, 1600MHz 9-11-9 și 1866MHz 9-11-9.

Pentru testele în regim de overclocking procesorul a fost tactat la frecvența de 3590MHz (133×27), RAM-ul la 2128MHz 8-10-8. Ca urmare a frecvenței bus-ului intern a fost ridicată și frecvența GPU-ului intern, cu multiplicator blocat 6x de altfel, la 798MHz (133×6).[/toggle_box]

[toggle_box title=”Suita de teste” width=”full”]Alien vs. Predator

  • Crysis 2
  • HAWX 2 Benchmark
  • Lost Planet 2
  • Warhammer 40000: God of War
  • Starcraft II
  • Far Cry 2[/toggle_box]

 

Alien vs. Predator

[toggle_box title=”Setari folosite” width=”full”]

  • Texture quality: medium
  • Shadow quality: medium
  • Anisotropic filtering: 16
  • Ambient occlusion: off
  • Tesselation: off
  • DirectX 11 shadows: off
  • Antialiasing: off[/toggle_box]

[cf]grafic 1[/cf]

La rezoluția de 1366×768, Llano se descurcă admirabil în Aliens vs. Predator cu memoriile tactate la 1866MHz sau în regim de overclocking. Dependența procesorului grafic de frecvența memoriilor este evidentă: trecerea de la 1333MHz la 1600MHz aduce un spor de performanță de 12%, deloc de neglijat. Urcând încă o treaptă, până la 1866MHz, obținem încă 7,52 procente ca spor de performanță.

Mai important este însă faptul că ridicarea frecvenței memoriilor la 1866MHz face practic diferența dintre jucabil și nejucabil.

[cf]grafic 2[/cf]

Odată cu creșterea rezoluției performanța scade considerabil; la 1440×900, nici măcar cuplat cu memorii la 1866MHz Llano nu mai oferă un nivel acceptabil de performanță. Overclocking-ul „avansat” pe de altă parte aduce o creștere de 23,5% (!) și trece mai sus de pragul jucabilității.

 

Crysis 2

[toggle_box title=”Setari folosite” width=”full”]

  • Preset: high
  • Antialiasing: off

[/toggle_box]

[cf]grafic 3[/cf]

Crysis 2 beneficiază de un motor grafic destul de bine optimizat, drept urmare APU-ul celor de la AMD oferă un nivel de performanță suficient la rezoluția de 1366×768; în combinație cu memoria tactată la 1600MHz sau mai sus ne putem juca fără nicio problemă.

[cf]grafic 4[/cf]

Chiar și la rezoluții ceva mai mari situația rămâne în mare parte neschimbată: folosind un kit de memorie ceva mai răsărit, Crysis 2 va rula bine-merci. Ce-i drept, folosirea intensă a motion-blur-ului maschează eventualele framedrop-uri mai bine decât în alte jocuri.

 

HAWX 2

[toggle_box title=”Setari folosite” width=”full”]

  • Preset: High
  • Antialiasing: 4x
  • Shadows: off

[/toggle_box]
[cf]grafic 5[/cf]
[cf]grafic 6[/cf]
[cf]grafic 7[/cf]
[cf]grafic 8[/cf]
Jocul dezvoltat de Ubisoft România oferă în cea mai mare parte o experiență plăcută pe noul APU de la AMD, cu mențiunea că, odată ce crește rezoluția, este nevoie de memorii mai rapide.

La 1920×1080 nici măcar 1866MHz nu mai ajung și este nevoie să recurgem la overclocking-ul APU-ului (atât partea responsabilă de procesare, cât şi cea responsabilă de grafică).

 

Lost Planet 2

[toggle_box title=”Setari folosite” width=”full”]

  • Preset: Medium
  • DirectX 11 features: low
  • Motion blur: on

[/toggle_box]
[cf]grafic 9[/cf]
[cf]grafic 10[/cf]
Lost Planet 2 este un alt joc ce se folosește intens de motion-blur; asta face ca performanța la 1440×900, cu memoriile tactate la 1600MHz să fie acceptabilă. Sigur, framedrop-uri tot vor mai exista pe ici pe colo, doar overclocking-ul asigură un nivel de gameplay foarte bun.

Până acum lucrurile arată grozav pentru APU-ul roșiilor. 🙂

 

Warhammer 40000: God of War

[toggle_box title=”Setari folosite” width=”full”]

  • Preset: Medium și High

[/toggle_box]
[cf]grafic 11[/cf]
[cf]grafic 12[/cf]
Ce bine arată graficul, nu-i aşa? Și reflectă oarecum realitatea: în cea mai mare parte a timpului jocul se mișcă fluent.

Probleme apar în scenele încărcate, aglomerate, unde jocul se mișcă de-a dreptul inacceptabil, cu framedrop-uri până sub 10 cadre pe secundă, și practic devine un chin să te joci.

Povara pe care Warhammer o pune în cârca APU-ului se vede și în scalarea performanței în raport cu frecvența memoriilor. Tocmai în acest joc sporul pe care îl observăm odată cu trecerea la memorii de 1600MHz este cel mai scăzut: 10.5% la 1366×768 și, respectiv, 10.1% la 1440×900.

 

Stacraft II

[toggle_box title=”Setari folosite” width=”full”]

  • Graphics quality: High

[/toggle_box]
[cf]grafic 13[/cf]
[cf]grafic 14[/cf]
[cf]grafic 15[/cf]
[cf]grafic 16[/cf]
La rezoluții mai mici Starcraft 2 merge de minune pe micuțul GPU integrat.

Probabil că veți dori o rezoluție FullHD în acest joc, pentru a avea un viewport cât mai larg, dar acolo singura configurație care oferă această posibilitatea este cea în regim de overclocking.

 

Far Cry 2

[toggle_box title=”Setari folosite” width=”full”]

  • Overall quality: Very high
  • Fire, physics, real trees: Medium
  • DirectX 10

[/toggle_box]
[cf]grafic 17[/cf]
[cf]grafic 18[/cf]
[cf]grafic 19[/cf]
[cf]grafic 20[/cf]
Din nou micuțul AMD se descurcă onorabil – la rezoluțiile mai mici oferă un nivel de gameplay chiar bun, însă odată ce mărim numărul pixelilor situația se schimbă. În cele din urmă doar overclocking-ul permite folosirea rezoluției FullHD, datorită sporului considerabil de performanță (26% față de configurația cu memoria la 1866MHz).

 

Concluzii

Ce am descoperit noi azi? În primul și în primul rând, noile APU-uri de la AMD pot satisface cerințele de gaming ocazional.

Sigur că nu vei putea folosi detalii grafice maxime pe noul tău monitor de 30", dar vei putea rula ultimul joc onorabil, mi-aș permite să zic chiar „bine”. Nu am folosit setările maxime ale jocurilor, ci le-am căutat pe cele optime, care să reprezinte compromisul ideal între calitatea imaginii și performanță. APU-ul poate rula cu succes jocurile de ultimă generație, dar compromisuri vor trebui făcute – cine nu poate trăi cu acest gând mai bine s-ar uita după o placă video destinată gaming-ului.

Un alt lucru foarte interesant pe care l-am observat azi: este absolut imperativ ca cine își cumpără o astfel de platformă FM1, bazată deci pe un APU AMD, să scoată încă ~30 RON din buzunar și să treacă pe listă un kit de memorie cu o frecvență de cel puțin 1600MHz; sporul de performanță în jocuri justifică pe deplin această investiție. În medie, diferența dintre memoriile de 1333MHz și cele de 1600MHz este de 15.14%, adică destul de mult; cea mai mare creștere are loc în HAWX2, la rezoluția de 1680×1050.

În final, pot afirma că am fost plăcut suprins de noile APU-uri Llano de la AMD în ceea ce privește gaming-ul. Am avut de-a face în trecut cu încercări nereușite de a rula jocuri de ultimă generație pe GPU-uri integrate, dar nu și acum. Driverele AMD au fost perfect stabile pe durata testelor și nu am găsit niciun joc pe care să nu îl pot rula satisfăcător. Până acum PC-urile ieftine și gaming-ul, chiar și cel fără pretenții, se excludeau, dar nu mai e cazul: APU-ul Llano AMD Vision A8-3850 le împacă pe ambele.

 

Întrebări și răspunsuri de final

 

[toggle_box title=”Imi pot construi deci un PC de gaming folosind doar un APU, deci GPU-ul integrat?”]Bineînțeles că se poate, dar poate nu doriți acest lucru.

Dacă scopul primordial al PC-ului va fi gaming-ul, atunci vă recomand insistent să puneți pe listă și o placă video dedicată, însă, normal, acest lucru presupune să măriţi bugetul destinat achiziţiei.

Faptul că APU-ul vă oferă posibilitatea să rulați jocurile de ultimă generație nu este sinonim cu „gaming de calitate”.[/toggle_box]

[toggle_box title=”Dar ca procesor? Merita APU-urile pe socket FM1?”]Încerc să fiu diplomat acum: NU. Nucleele sunt aceleași ca la vechile Athlon II, unde mai pui că trăiesc în simbioză cu un GPU care împarte același cache și aceeași magistrală către memorie. Recomand APU-ul strict ca pachet integral.[/toggle_box]

[toggle_box title=”Atunci pentru ce PC-uri este recomandat APU-ul A8-3850?”]Pe scurt: pentru sistemele office, cele multimedia sau cele gaming de buget; în general, pentru orice sistem care nu are nevoie de putere de procesare imensă (workstation-uri sau sisteme exclusiv de gaming).[/toggle_box]

[toggle_box title=”Cat ma va tine un astfel de APU?”]Întrebarea nu are un răspuns clar. E ca și cum ai întreba „cât îmi va trăi cățelul”? Estimez cifra de 3-4 ani ca fiind verosimilă, din moment ce driverele AMD sunt bine puse la punct iar GPU-ul integrat este suficient de puternic. Sigur, peste 3-4 ani vom discuta despre alte aplicații și jocuri…[/toggle_box]

[toggle_box title=”Ce pot face ca sa obtin cat mai mult de la APU?”]Concluzia articolului este simplă: performanța grafică a APU-ului scalează extraordinar de bine cu frecvența memoriei sistemului. Prin urmare recomand folosirea kit-urilor de cel puțin 1600MHz.

Altă metodă de a obține mai multă performanță este overclocking-ul procesorului și implicit a GPU-ului integrat, cu toate că acest lucru este mai dificil decât instalarea unui kit de memorie.[/toggle_box]

About The Author

3 thoughts on “AMD A8-3850 APU – ne putem juca pe el?

  1. AM PROCESORUL ASTA SI VREAU SA CUMPAR O PLACA VIDEO CE PLACI SUPORTA, CA SA MEARGA BF3 LA MEDIUM?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *