0
Posted 06.10.2011 by crazypc.ro in Editorial
 
 

Originalul a murit. Traiasca epigonii!


„Regele din Silicon Valley” Steve Jobs a murit.

Nu știu dacă a fost un om religios, nici dacă i se va face o slujbă sub motto-ul „veșnică pomenire”, și nici cui exact îi va lăsa averea – nu cred că asta contează, chiar dacă televiziunile românești vă vor pune foarte detaliat în temă, cu sau fără reporteri speciali ce vor transmite live din cimitir.

Știu însă că moștenirea sa este perenă, la fel cum știu că Steve Jobs va rămâne în manualele de management strategic, fiind printre singurii antreprenori care au reușit să îmbine foarte aproape de perfecțiune planificarea bazată pe intuiție cu cea bazată pe studii ale comportamentului consumatorului.

Să le luam pe rând… mai întâi a fost artizanul primului proiect hardware cu adevărat important pentru utilizatorul de rând – vestitul Apple II (1977); intuiția i-a spus că termenul de PC poate deveni foarte popular, și nu să rămână exclusivist, destinat numai tehnicienilor.

Succesul comercial a fost încununat in 1984, o dată cu apariția Macintosh, primul PC cu interfață vizuală (GUI); practic, el, împreună cu apropiații din conducerea Apple, au fost creatorii unei piețe, au definit o nevoie înainte ca aceasta să fie conștientizată de către publicul larg. La acea vreme inclusiv colegul Bill Gates era de acord că produsul Apple este cu adevărat original…

Apoi, el a fost extrem de absorbit de studiul experienței utilizatorului de produse Apple, și a făcut din satisfacerea acestuia la cel mai înalt nivel principalul avantaj competitiv.

Cei de la Microsoft, pe de altă parte, deși sunt convins că au cheltuit și ei zeci (dacă nu chiar sute) de milioane de dolari pentru studii asemănătoare, nu cred ca au avut vizionari de talia lui Steve Jobs în prea multe poziții cu putere de decizie, care să pună altfel în practică rezultatul analizei/interpretării acelor studii – ei aproape mereu s-au aflat cu un pas în urmă în ceea ce privește originalitatea și experiența indusă cumparătorului a produselor lor, raportat fie la Apple, fie la Google.

Este evident că golul lăsat de dispariția lui Jobs este unul imens. Pentru a nu patetiza, o sa mă refer strict la impactul asupra companiei Apple, evitând de asemenea detalii sterile precum scăderea cu x procente la bursă ale acțiunilor companiei.

Așadar, ce se va întampla în viitor cu deciziile celor de la vârful Apple? Vor fi ei oare la fel de inspirați? Va fi oare Tim Cook capabil să-l suplinească cu adevărat pe Jobs? Va continua Apple lupta pe mai multe fronturi, inclusiv cu Adobe (Flash)?

Răspunsul la aceste întrebări se află nu numai în capabilitățile actualilor manageri ai Apple, ci inclusiv în aptitudinea lui Jobs de a insufla foștilor subordonați ceva din fantezia și viziunea cu care era înzestrat. Eu cel puțin voi judeca succesele viitoare ale produselor Apple atât prin prisma muncii actualei echipe, cât și prin măsura în care Jobs i-a lăsat pe cei din jurul său să „fure meserie”.

Termin prin a-mi exprima speranța că Jobs a fost un mentor adevărat, și că epigonii lui de la Apple (și de oriunde) vor putea fi considerați la un moment dat (și nu neapărat post-mortem) oameni care au revoluționat industria IT. Că altfel nu voi mai asculta monologuri foarte amănunțite ale utilizatorilor de produse Apple apropo de cât de super-hiper-mega-bune/utile/facile/ergonomice sunt acestea, și atunci unde mai e farmecul?

Discursul lui Jobs de acum 6 ani, redat mai jos, mă mai linistește puțin în această privință, și-mi aduce aminte cât de mult timp pierd cu diverse în loc să FAC. Iar Steve a FĂCUT, odihnească-se-n pace!

Sursă fotografie: Hiroshi Homma


crazypc.ro